Науково-методична проблемна тема:

Науково-методична проблемна тема закладу на 2025/2026 навчальний рік: «Впровадження та вдосконалення різноманітних форм та прийомів щодо формування в учнів загальних та предметних компетентностей» Методична проблемна тема ПС: «ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ ТА ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ, СТВОРЕННЯ УМОВ ЩОДО РІВНОГО ДОСТУПУ ДО ПОВНОЦІННОГО НАВЧАННЯ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ФОРМ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ»
Матеріали роботи  методичного об' єднання
вчителів суспільно-гуманітарного циклу
на 2019-2020 Н. Р.

Методична проблема закладу:"Формування необхідних для життя ключових компетентностей практчного спрямування в учнів; уміння навчатися продовж життя, набуття нових умінь і навичок, здатності до пошуку та засвоєння нових знань" 
Провідна ідея:
Створення інформаційно-інноваційного освітнього простору для надання якісних освітніх послуг учням через впровадження в практику роботи педагогічного колективу сучасних освітніх технологій, продуктивних методів навчання, перспективного педагогічного досвіду, що сприятиме формуванню в учнів ключових і предметних компетентностей та підвищенню якості знань.
Завдання на 2019-2020 навчальний рік:
      Розробити та впровадити ефективну науково-методичну систему розвитку професійної компетентності та педагогічної майстерності вчителів.
      Виначити шляхи підвищення якості освітніх послуг та здійснити модернізацію навчально-виховного процесу. 
      Спрямувати педагогів на створення інноваційного освітнього простору, в основі якого сучасні методи і прийоми навчання, що спонукають учнів до активної, ініціативної та самостійної пізнавальної діяльності в умовах НУШ.
      Створити умови для  розвитку інтелектуальних та загально навчальних умінь і навичок учнів та їх мотивації до самоосвітньої діяльності.
         Визначити психолого-педагогічні умови оптимального розвитку особистості учня і вчителя в навчально-виховному процесі та забезпечити психологічну підтримку їх становлення.
         Забезпечити системне впровадження інновацій в практику діяльності вчителів, реалізацію особистісно орієнтованої моделі навчання, компетентісного та діяльнісного  підходів у викладанні навчальних предметів.
         Розробити критерії оцінювання ефективності роботи вчителів над науково-методичною проблемою  закладу.

       МО вчителів суспільно-гуманітарних предметів у 2019-2020 н.р. працюватиме над науково-методичною проблемною темою «Трансформація традиційних методів навчання за допомогою інноваційних технологій в умовах НУШ».

                                                                            1. ВСТУП
      З урахуванням рівня організації навчально-виховного процесу, особливостей учнів, учителів члени МО суспільно-гуманітарних предметів працюватимуть протягом 2019-2020 навчального року над вирішенням наукової ,методичної та виховної проблем.
   Наукова проблема: Забезпечення високого рівня якості та творчих здібностей учнів на основі високого рівня професіоналізму вчителя у світлі вимог закону України « Про загальну середню освіту», національної доктрини розвитку освіти України.
  Методична проблема:  Трансформація традиційних методів навчання за допомогою інноваційних технологій в умовах НУШ.
   Виховна проблема: Створення оптимальних умов для розвитку та саморозвитку особистості учня, спрямованих на поліпшення розумових та фізичних можливостей, інтелектуального та духовного розвитку особистості в умовах НУШ.
   Головні завдання методичного об' єднання:
1.      Формування особистості учня, його наукового світогляду, розвиток його здібностей та обдарувань;
      2. Формування високої читацької та історичної культури, яка передбачає вміння адекватно сприймати художній твір, історичні події,  розуміти  естетичні цінності, збагачуватись ними;
      3. Вміння розуміти співбесідника ( вчителя, учня).
      4. Використання інтерактивних технологій, методів та прийомів у викладанні суспільно-гуманітарних предметів;
5. Проведення роботи по вдосконаленню теоретичної, методичної компетентності вчителів, надання методичної допомоги педагогам.
6.      Працювати над формуванням високої читацької культури,  культурознавчої, комунікативної, мовленнєвої компетенцій учнів.
7.      Приділяти увагу патріотичному вихованню школярів, прищеплювати любов до рідної землі, до свого народу.
  1. Сприяти формуванню особистості учня, його наукового світогляду, розвитку його здібностей.
  2. Впроваджувати новітні технології, методи та прийоми навчання у викладанні предметів суспільно-гуманітарного циклу.
  3. Сприяти формуванню гуманістичного світогляду учнів, критичного мислення.
  4. Проводити позакласну роботу з предметів суспільно-гуманітарного циклу.
  5. Збагачення інтелектуального і чуттєвого досвіду учнів;
  6. Формування гуманістичного та патріотичного світогляду учнів, інтерактивного мислення;
  7. Розвиток пізнавальних та естетичних інтересів учнів;
  8. Розкриття творчих можливостей учнів засобами  слова;
  9. Виховання духовних цінностей, почуття патріотизму;
  10. Надання диференційованої допомоги вчителям у розв'язанні утруднень.
  11. Розвиток природних задатків та створення сприятливих умов діяльності учнів.
  12. Забезпечення оптимальних умов для різнобічного мовленнєвого розвитку  кожного учня, урахування його індивідуальних особливостей, пізнавальних потреб, інтересів, прагнень, заохочення до самостійності у вивченні   літератури , історії, мови, самопізнання і саморозвитку;
  13. Вдосконалення форм і методів навчання, застосовуючи інформаційні, комунікативні та інтерактивні методики, особистісно-зорієнтовані системи  навчання;
  14. Своєчасне виявлення і сприяння усуненню причин, які гальмують вдосконалення методичного рівня вчителя;
  15. Впровадження в навчально виховний процес новітніх технологій;
  16. Надання методичної допомоги педагогам, які її потребують;
  17. Активізація позакласної роботи з навчальних предметів, розвиваючи при цьому творчі здібності учнів;
  18. Регулярний огляд новинок методичної літератури, періодичних видань.

Листи. Накази. Перелік навчальних програм, посібників, підручників
2019/2020 навчальний рік
Лист Міністерства освіти і науки України від 02.07.2019 № 1/9-419 "Щодо організації діяльності закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти 2019/2020 навчальному році" (лист, додаток до листа)
Лист Міністерства освіти і науки України від 26.06.2019 № 1/9-409 "Щодо організації інклюзивного навчання у закладах освіти у 2019/2020 навчальному році"
Лист Міністерства освіти і науки України від 27.06.2019 № 1/9-414 "Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н.р. безпечного середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок" (лист, додаток до листа)
Лист Міністерства освіти і науки України від 01.07.2019 № 1/11-5966 "Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році" (лист, додаток)
Лист Міністерства освіти і науки України від 10 червня 2019 року № 1/9-365 «Про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2019/2020 навчальному році»
Постанова КМУ від 27 грудня 2018 р. № 1190 "Про затвердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників"
Лист МОН Про добровільність сертифікації педагогічних працівників
Наказ Державної служби якості освіти України від 01 березня 2019 року №01-11/9 "Про затвердження Методики експертного оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації"
Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників»
Проект наказу «Про внесення змін до Положення про електронні освітні ресурси»
Проект Закону України "Про повну загальну середню освіту"
Лист ІМЗО від 20.08.2019 №22.1/10-2858 “Щодо впровадження Українського правопису в редакції 2019 року” https://imzo.gov.ua/2019/08/21/lyst-imzo-vid-20-08-2019-22-1-10-2858-shchodo-vprovadzhennia-ukrains-koho-pravopysu-v-redaktsii-2019-roku/

          Заходи з підвищення фахової майстерності вчителів:

1. Вивчення, вдосконалення та впровадження кращого педагогічного досвіду:
кожному з членів методоб’єднання, що має власні педагогічні надбання чи високий рівень володіння певним питанням навчально – виховної роботи виступати із розповіддю про свій досвід на засіданнях методоб’єднання. Ознайомлювати колег з таким досвідом у ході проведення відкритих уроків, виховних заходів, взаємо відвідування уроків;
на засіданнях методоб’єднання систематично ознайомлюватися з новинками психолого - педагогічної, методичної літератури, фаховими періодичними виданнями.
2. Проводити аукціон педагогічних ідей.
3. Проводити творчі звіти вчителів.
4. Кожному вчителю працювати над виробленням особистого творчого почерку, створювати свою систему роботи.
5. Брати участь у роботі семінарів-практикумів школи, міста (протягом року) .

                                        Нова українська школа                        
http://nus.org.ua/
Оновлена Концепція НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
Презентація Концепції Нової української школи (ОНОВЛЕНО 03.04.2017)
THE NEW UKRAINIAN SCHOOL Conceptual principles of secondry school reform
Новий освітній збірник, 1.03.19. https://mon.gov.ua/ua/tag/novij-osvitnij-prostir
Сайт НУШ -https://nus.org.ua/

                                                                            Самоосвіта
   Проблема ефективності керування вчителем учбово-пізнавальним процесом учнів в гімназії може бути вирішена тільки за умови забезпечення високої компетентності і відповідної професійної майстерності кожного вчителя.
Професійна майстерність характеризується рівнем професійних вмінь і навиків в справі управління навчанням, вихованням і розвитком духовно багатої, фізично здорової особи.
Виходячи з того, що головна мета методичної роботи - це безперервне вдосконалення кваліфікації вчителя, безперервне сприяння його ерудиції і компетентності в області навчального предмету і методики його викладання, розглянемо основні завдання цієї роботи:
— підвищення професійного і культурного рівня вчителя;
— стимулювання його службової і суспільної активності;
— оновлення і вдосконалення знань в області дисципліни, що викладається;
— вдосконалення педагогічної і методичної майстерності на основі ідей педагогів-новаторів і творчо працюючих викладачів;
— вдосконалення діяльності по організації і сприянню творчої, активної, самостійної роботи учнів як на заняттях, так і в позаурочний час (у спортивній, дослідницькій і інших видах діяльності):
— формування вмінь і навиків аналізу освітнього процесу в цілому і самоаналізу своєї учбово-виховної діяльності зокрема;
    Вчитель знаходиться в постійному розвитку і усе своє трудове життя є дослідником. Особливо великий вплив на формування вчительського професіоналізму надає науково-методична діяльність.
Ця діяльність передбачає:
• постійне ознайомлення з сучасними науковими дослідженнями вчених в області викладання різних дисциплін;
• вивчення прогресивного досвіду колег по організації різних форм уроків;
• ознайомлення з новими програмами і концепціями навчання, їх оцінка;
• вивчення нормативних документів керівних органів народної освіти;
• вивчення психолого-педагогічної літератури по питаннях навчання і виховання учнів;
• вивчення передового досвіду роботи колег в школі, районі, місті, регіоні;
• вивчення і введення комп'ютерних технологій.
Самоосвіта. С.І. Ожегов дає таке визначення самоосвіті: «придбання знань шляхом самостійних занять без допомоги викладача».
Самоосвіта направлена на розширення і поглиблення професійно-методичних знань і вмінь, вдосконалення рівня наочної підготовки.
Самоосвіта як постійна діяльність вчителя включає:
1. науково-дослідну роботу з певної проблеми;
2. відвідини бібліотек, вивчення науково-методичної і учбової літератури;
3. участь в педрадах, науково-методичних об'єднаннях;
4. відвідування уроків своїх колег, обмін думками по питаннях організації занять, змісту навчання, методів викладання;
5. теоретичну розробку і практичну апробацію різних форм уроків, позакласних заходів і учбових матеріалів.

                                               Заходи по вивченню та підвищенню рівня
                                                             знань, умінь, навичок учнів.

1. Використовувати у своїй роботі розроблені методики вивчення і визначення психолого – педагогічних , медико – фізіологічних особливостей особистості.
2. На уроках особливу увагу приділяти:
     розвитку зв’язного мовлення;
     збагаченню активного словникового запасу;
     розвитку діалогічного мовлення;
     удосконаленню якостей читання;
     розвитку оперативної пам’яті;
     формуванню духовної культури учнів;   
     розвитку патріотичних почуттів;
     удосконаленню самосвідомості учнів тощо.
3. Використовувати у роботі інтерактивні  та мультимедійні форми навчання.
4. Проводити на уроках індивідуальну та диференційовану роботу зі слабкими учнями.
5. Організовувати навчання як процес пізнання дилемного оточуючого світу і себе.
6. Оптимально урізноманітнювати методику навчальних занять, вдумливо практикуючи нестандартність їх форм і змісту.
7. Систематично знайомити учнів з традиціями, культурою різних народів світу ;
8. Проводити позакласну роботу з учнями.

                                       Контроль за якістю навчальних досягнень учнів
1. Систематично проводити моніторинги навчальних досягнень учнів.
2.  Аналізувати семестрові статистичні звіти вчителів - предметників.
3. Проводити  контрольні роботи з метою вивчення якості і засвоєння навчального
    матеріалу учнями.
4. Систематично проводити зрізи знань під час пере­вірки викладання предметів  та
     атеста­ції вчителів.
5. Приділяти увагу усуненню типових помилок.
Основні напрямки діяльності:

 -Організація науково-методичого супроводу навчально-виховного процесу з предметів суспільно-гуманітарного циклу ;
 -Забезпечення вчителів дидактичними матеріалами, наочністю та ТЗН.
 -Сприяння пошуково-дослідницькій роботі на уроках.
 -Моніторинг якості знань учнів та вчителів;
 -Організація та проведення позакласних заходів (вікторин, предметних  тижнів, круглих столів, екскурсій).
 -Контроль за дотриманням єдиних вимог щодо методичних рекомендацій з викладання предмету світової літератури;
 -Підвищення в учнів мотивації до навчання.
 -Індивідуальна робота з обдарованими учнями та тими, хто потребує додаткової педагогічної корекції.
 -Підвищення рівня педагогічної майстерності членів методичного об’єднання (семінари, конференції, майстер-класи,відкриті уроки).


Основні справи
МО вчителів суспільно-гуманітарного- циклу
(2019/2020 н.р.)
Проведення всіх видів навчальних занять.
Розробка календарно-тематичних планів з ураху­ванням особливостей роботи школи, умов і особливостей навчання різних груп учнів.
Затвердження тематики індивідуальних дослід­жень учителів.
Забезпечення безперервного вдосконалення якості викладання.
Навчання вчителів методології ведення дослід­но-пошукової і науково-дослідницької роботи.
Комплексне методичне забезпечення навчаль­них предметів МО.
Надання допомоги співробітникам МО у підготовці до атестації.
Встановлення творчих зв'язків з кафедрами і МО інших навчальних за­кладів з метою вивчення, узагальнення і поширення досвіду роботи кращих учителів.
Участь в експериментах і наукових дослід­женнях з важливих теоретичних проблем з профілю МО, проблем педагогіки для підвищення якості викладання навчальних предметів.
Обговорення результатів науково-дослідницьких і експериментальних робіт та рекомендацій до опублі­кування звітів про їх проведення, участь у впроваджен­ні результатів досліджень і експериментів у практику.
Залучення експертних авторських і модифіко­ваних програм.
Розгляд і затвердження матеріалів для підсум­кової атестації учнів.
Проведення підсумкової атестації учнів з пред­метів МО й аналіз її підсумків.
Організація і керівництво проектно-дослідницькою роботою учнів, підготовка учнів  до олім­піад, інтелектуальних конкурсів, конференцій.
Організація професійної орієнтації учнів, про­ведення занять на підготовчих відділеннях або під­готовчих курсах з профілю МО (за наявності договорів з вищими навчальними закладами).






Зміст роботи

№ з/п
Зміст роботи
Термін
Виконавці
Примітка
1
Планування роботи МО на 2019/2020н.р.
Серпень
Голова МО


2
Проведення засідань МО
Протягом н.р.
Голова МО
Члени МО


3
Вивчення методичних рекомендацій щодо викладання ук­раїнської мови та літератури  в 2019/2020 н.р.
Вивчення методичних рекомендацій щодо викладання російської мови та літератури , зарубіжної літератури у 2019/2020 н.р.
Вивчення методичних рекомендацій щодо викладання історії та првознавства у 2019/2020 н.р.
Серпень
Голова МО
Члени МО


4
Направлення вчителів МО для участі в  міських семінарах з метою підготовки їх до роботи в новому навчальному році
Серпень
Голова МО
Члени МО


5
Планування роботи з предметів на
2019/2020н.р.
Серпень
Голова МО
Члени МО


6
Складання пакету документів освіти
Вересень
Голова МО
Члени МО


7
Взаємоперевірка готовності кабінетів до нового навчально­го року: наявність перспективних планів розвитку кабінетів,
Серпень,
вересень
Голова МО
Члени МО


8
Взаємовідвідування уроків вчителями МО
Протягом н.р.
Голова МО
Члени МО


9
Складання планів роботи кабінетів, графіків зайнятості, за­безпечення кабінетів навчально-методичними матеріалами
Серпень,
вересень
Голова МО
Члени МО


10
Проведення індивідуальних та групових консультацій з предметів.
Протягом н.р.
Голова МО
Члени МО


11
Проведення індивідуальних та групових консультацій з ділової ук­раїнської мови
Протягом н.р.
Голова МО


12
Вивчення рівня знань учнів під час навчання

Члени МО


13
Перевірка виконання програм.
Складання звітів
1 раз на семестр
Голова МО


14
Перевірка стану учнівських зошитів
1 раз на місяць
Голова МО


15
Проведення семінарів, круглих столів щодо методологічних питань
Протягом н.р.
Голова МО


16






Проведення методичних оперативок:
а) планування роботи на рік;
Вересень
Голова МО


б) питання та проблеми, пов'язані з викладанням предметів;
Протягом н.р.
Голова МО


в) поточні питання;
Протягом н.р.



г) аналіз роботи за І, II семестр;
Грудень, червень
Голова МО


ґ) результати контрольних зрізів знань;
Квітень
Члени МО


д) підготовка аналізу роботи за рік.
Травень
Голова МО


17
Підготовка текстів для контрольних зрізів знань, завдань для олімпіад
Жовтень
Члени МО


18
Проведення олімпіад (І тур).
Індивідуальна робота з перемож­цями і підготовка їх для участі в II, ІІІ турах
Жовтень, листопад
Члени МО


19
Контроль за системою та якістю проведення педагогічного консультування учнів та батьків
Протягом н.р.
Члени МО


20
Підготовка та проведення мовознавчих конкурсів
Протягом н.р.
Голова МО
Члени МО


21
Підготовка та проведення літературознавчих конкурсів
Протягом н.р.
Члени МО


22









Підготовка та проведення заходів до історичних конкурсів.:

Протягом н.р.
Члени МО


23
Підготовка та проведення декади наук
лютий
Члени МО


24
Взаємоперевірка виконання програм, складання звітів
Грудень, червень
Голова МО


25
Підсумки атестації вчителів МО
Квітень
Члени МО


26
Підбиття підсумків роботи МО за н.р.
Червень
Голова МО


27
Планування роботи МО на наступний н.р.
Травень
Члени МО



Завдання школи передового досвіду
Вдосконалення змісту, форм, методів навчання.
Підвищення рівня знань учнів.
Вивчення, узагальнення, розповсюдження передового досвіду, набутого колективами передових закладів.
Вдосконалення організації навчання учнів на досвіді новаторів освіти.
Підвищення рівня педагогічної майстерності вчителів суспільно-гуманітарного циклу.
Надання методичної допомоги вчителям, які її потребують.
Координування роботи методичної ради та методичного об'єднання.
Систематичне інформування вчителів МО щодо передового педагогічного досвіду.
Активна участь в роботі  міських та обласних методичних об'єднань.
Контроль за впровадженням передового педагогічного досвіду в практику роботи вчителів.
Розробка приватних методик.
Форми та методи розповсюдження
передового педагогічного досвіду, досягнень освіти й науки

Організація науково-практичних конференцій.
Організація семінарів та засідань учбово-методичного характеру.
Лекційна пропаганда.
Організація постійно діючих тематичних виставок.
Організація засобів масового інформаційного характеру: складання інформаційних бюлетенів, листків передового досвіду.
Організація засобів індивідуального інформаційного характеру: складання тематичних покажчиків, складання рекомендованих списків літератури, проведення тематичних усних оглядів та доповідей на засіданнях МО, вибіркове розповсюдження інформації.
  Організація впровадження кращого досвіду роботи вчителів міста, об­ласті, України.
  Участь у конференціях, семінарах, зустрічах, педагогічних читаннях щодо творчих завдань, методичних питань, даних вчителям для апробації, ви­роблення рекомендацій для їх впровадження.
Взаємовідвідування уроків, днів відкритих дверей, методичних днів, семінарів-практикумів з їх подальшим обговоренням та аналізом.
План роботи
з обдарованими учнями
у 2019-2020 н.р.
Мета роботи
Вид роботи
Термін
виконання
Відповідальний
1. Виявлення обдарованих дітей.
Використання методик
„Оперативна пам’ять”, „Пам’ять на  образи”, „Кількісні відношення".
Проведення тесту А. Фурмана для виявлення інтелектуального потенціалу дітей.
Вересень
Голова МО
2. Створення умов для розкриття потенційних можливостей дітей.

Навчальний план школи.
Залучення родини.
Мотиваційна робота з обдарованими учнями для орієнтації їх на досягнення високих результатів.
Робота психолога.
Робота в мережі Internet.
Протягом
н.р.
Члени МО
3. Максимальне розкриття обдарованості та якнайповніша реалізація можливостей.
Факультативи,  індивідуальні консультації, конкурси, олімпіади, фестивалі.
Самоосвітня діяльність учнів.
Поглиблене вивчення теоретичного матеріалу.
Робота гуртків.
Інтелектуальні ігри.
Протягом
н.р.
Члени МО
4. Формування учнівського колективу та колективу вчителів, який готовий працювати з обдарованими дітьми. Науково-дослідницька робота вчителів.
Індивідуальні консультації.
Декада наук, традиційні свята.
МАН.
Протягом
н.р.
Члени МО
Голова МО
5. Моральне та матеріальне стимулювання  саморозвитку.
Видання шкільної газети, збірників.
Участь вчителів у роботі журі всеукраїнських олімпіад, конкурсів, фестивалів.
Робота з дидактичною та навчальною літературою.
Протягом
н.р.
     Члени МО
Голова МО
6. Критерії результативності.
Відзначення на заключному святі школи.Участь у олімпіадах, МАН, вступ до ВУЗів України.
Протягом
н.р.
Вч. МО
Голова МО